Surowa decyzja Komisji Europejskiej. Firma Kulczyków musi oddać Polsce 895 mln zł

Dom - Wiadomosci - Surowa decyzja Komisji Europejskiej. Firma Kulczyków musi oddać Polsce 895 mln zł

23.06.2019-719 widoki -Wiadomosci

Autostrada Wielkopolska musi zwrócić pieniądze

Spółka należąca do rodziny Kulczyków ma obowiązek oddać Polsce aż 895 mln zł. To rozstrzygnięcie Komisji Europejskiej. Chodzi na temat rekompensatę za utratę dochodów wynikającą ze zmian po krajowym ustawodawstwie.

Zdaniem Brukseli Autostrada Wielkopolska SA (spółka należąca w 43 proc. do Kulczyków), operator autostrady A2, otrzymał zbyt dużą rekompensatę z tytułu zmiany ustawy o autostradach płatnych, co jest niezgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. W rezultacie AW SA musi teraz zwrócić państwu polskiemu 895 mln zł (ok. 210 mln euro).

Autostrada Wielkopolska: rekompensata jest za duża

Rekompensata wynikała z wprowadzonej przy 2005 r. zmiany w polskiej ustawie, polegającej na zwolnieniu pojazdów ciężarowych mających ważną winietę z obowiązku uiszczania opłat za przejazd autostradą. Jak przypomina agencja ISBNews, wcześniej pojazdy ciężarowe miały obowiązek opłacania przejazdów autostradą oraz uiszczania opłaty za winietę.

Zmiana ustawy zakończyła dwukrotne pobieranie opłat od wozów ciężarowych, co stanowiło wykroczenie przepisów UE dotyczących transportu (dyrektywy 1999/62/WE). Jednocześnie ówczesny rząd Polski podjął decyzję o wypłaceniu operatorom autostrad rekompensat za utracone przychody. Wysokość rekompensaty była indywidualnie uzgadniana z każdym operatorem.

- Według Polski, przy zastosowaniu metody określonej w umowie zastosowano nieaktualne badanie dotyczące obrotu i przychodów. Zamiast skorzystać z najbardziej aktualnego doświadczenia z 2004 r., AW SA powołała się na badanie z 1999 r. W badaniu z 1999 r. oszacowano znacznie wyższy poziom ruchu i profitów, a tym samym wyższą oczekiwaną rentowność - czytamy w uzasadnieniu.

Bruksela uważa, że choć AW SA miała prawo do odwiedzenia otrzymania rekompensaty to jednakże do jej wyliczenia władze polskie oparły się dzięki nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do odwiedzenia zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych przy przypadku braku zmian legislacyjnych.

Kulczykowie muszą teraz zwrócić miliony

Różnica między istotnie wypłaconą kwotą rekompensaty natomiast zaktualizowanym szacunkiem opartym dzięki danych liczbowych z 2004 r. stanowi nieuzasadnioną przewaga gospodarczą AW SA - twierdzi Komisja Europejska. I dodaje, że to narusza unijne zasady pomocy państwa.

Wynika to spośród faktu, że rekompensata istotnie wypłacona dla AW SA przekraczała bezpośrednie skutki modyfikacje legislacyjnej i doprowadziła do poprawy spodziewanej sytuacji finansowej spółki. AW SA musi teraz zwrócić wam polskiemu 895 mln złotych (ok. 210 mln euro) plus odsetki - podsumowano.

Zarząd spółki Highway Wielkopolska poinformował w piątek, że na razie nie zaakceptować będzie się odnosić do odwiedzenia decyzji KE. Po oświadczeniu czytamy:

W związku z komunikatem Komisji Europejskiej w sprawie mechanizmu wypłat rekompensat ustalonego za pośrednictwem rząd w ramach tak zwanym. systemu winietowego w latach 2005 – 2011, Zarząd Spółki Autostrada Wielkopolska SA podejmie decyzję, co do dalszego postępowania w tejże kwestii dopiero po zapoznaniu się z pisemnym uzasadnieniem stanowiska Komisji Europejskiej.

Minister infrastruktury: jesteśmy usatysfakcjonowani

Decyzję KE skomentował minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. "Interes Skarbu Państwa wydaje się interesem nadrzędnym, jesteśmy ukontentowani rozstrzygnięciem" – powiedział.

Według niego Komisja potwierdziła, że dane dotyczące aliansu i przychodów przedstawione za pośrednictwem AW SA w celu obliczenia kwot, jakie mają obowiązek zostać jej wypłacone, były błędne.

Związane z