Były manager z Facebooka wyjaśnia, jak na przykład utrzymuje się tam szczęśliwych pracowników

Dom - Strategie - Były manager z Facebooka wyjaśnia, jak na przykład utrzymuje się tam szczęśliwych pracowników

16.09.2019-600 widoki -Strategie

Jak motywować i angażować zatrudnionych - filozofia HR Facebooka

Mike Hoefflinger był szefem globalnego biznesu marketingowego Facebooka w latach 2009-2015. W swojej książce "Becoming Facebook" opisuje, jak od momentu wewnątrz kształtowała się przedsiębiorstwo, wskazując 10 kluczowych woli, które zapewniły jej sytuację giganta.

W 1 z rozdziałów "Jak Facebook wygrywa wojnę o talenty", Hoefflinger pokazuje strategię zyskiwania i utrzymywania najlepszych zatrudnionych. Amerykański Business Insider cytuje całe fragmenty z lektury Hoefflingera, my zaś wyciągnęliśmy z tego esencję.

Jak opisuje Hoefflinger, polityka rekrutacji i HR Facebooka opierała się na odkryciach naukowców Marcusa Buckinghama jak i również Curta Coffmana, który napisali na ten temat książkę "First, Break All The Rules". Wnioski w niej zawarte oparli o 25 lat badania instytutu Gallupa, który przepytał w tym czasie ponad 80 milionów managerów w 400 firmach. Na ich konkluzjach opierała się w pracy szefowa HR Facebooka Lori Goler. Zainteresowały ją szczególnie więcej niż jeden aspekty bycia dobrym liderem, wskazane przez Buckinghama jak i również Coffmana:

  • Motywowanie poprzez skupienie na wielkich stronach, a nie naprawianiu słabości
  • Znajdowanie pasujących osób, nie tylko wypełnienia dla kolejnego wakatu

Flow i małpi gaj, czyli jak budować odpowiedzialność pracowników

Według byłego managera Facebooka, Goler w oparciu o te zasady stworzyła podejście, według którego firma koncentruje się wyłącznie na intensywnych stronach pracowników i właściwie ignoruje ich słabości - a faktycznie, czyni je kompletnie nieistotnymi w stosunku do odwiedzenia czyjejś roli w firmie. "To skupienie jest istotnym czynnikiem w budowaniu zaangażowania pracowników, które zwraca się w postaci wyższej efektywności i chęci pozostania po firmie" - zaznacza Hoefflinger.

Foto: Mike Hoefflinger / BusinessInsider. com Mike Hoefflinger

W praktyce, jak na przykład wyjaśnia biznesmen, idzie to o wiele dalej, niż tylko wzmacnianie czyichś wartości, by zwiększyć jego efektywność. Goler chciała stworzyć wzory, w których każdy będzie proch "flow", czyli znajdował się w optymalnym stanie, przy którym czujemy się najlepsi i najbardziej wydajni. Żeby móc utrzymywać ten forma, należy znaleźć równowagę pomiędzy nieustannym wzrostem w posiadanych umiejętnościach oraz wyzwaniami wykraczającymi delikatnie poza nasze zdolności.

Filozofię tę realizował sposób, w jaki zorganizowano system wyzwań w przedsiębiorstwie. Tradycyjnie, wyjaśnia Hoefflinger, w firmach istnieje układ motywacyjny oparty o drogę awansu pod postacią drabiny jak i również kolejnych szczebli - stanowisk. Lori Goler była natomiast wyznawczynią "małpiego gaju", przy którym z jednej strony każdy może rozwijać się dzięki wyzwaniom w znanych obecnie sobie dziedzinach, ale też nabywać zupełnie nowe kompetencji i doświadczenia w pozostałych.

W skrócie: "drabina" oferuje o wiele w mniejszym stopniu możliwości rozwoju, a zatem także utrzymywania zaangażowania i flow pracowników, przez obniżoną liczbę stanowisk i awansów. Tymczasem "małpi gaj" daje o wiele więcej możliwości do utrzymywania stanu flow.

Według Mike'a Hoefflingera, taka struktura będzie przede wszystkim ważna dla pokolenia millenialsów, które w perspektywie kilkunastu lat będzie dominujące w rynku pracy.

W swojej książce manager akcentuje, że powyższa filozofia jest używany w praktyce, przynajmniej jeżeli spojrzeć na dane odnoszące się do Facebooka jako pracodawcy. Po badaniu firmy Payscale z 2015 roku, przeprowadzonego dzięki 33, 5 tysiącach zatrudnionych branży technologii, FB miał 96 proc. usatysfakcjonowanych pracowników oraz najmniej zestresowanych spośród 18 najlepszych tech-firm. Google miał poniżej 90 proc. satysfakcji, Apple niecałe 70 proc., zaznacza Hoefflinger.

"Wygody takie, jak bezpłatne jedzenie, pralnie i autokary do pracy stały się tak popularne w Krzemowej Dolinie, że już nikomu nie robią różnicy przy wojnie o talenty, która to toczy się tu wszystkich dnia. Liczy się opinia dotycząca satysfakcji z pracy i dlatego Facebook wygrywa tę wojnę" - mówi manager.

Związane z